بلیط هواپیما
منوی سایت
مروری بر گذشته
آموزش سئو

تبلیغات

جهانیها
جهانیها

سامتیک، سامانه خرید اینترنتی بلیط هواپیما و بلیط قطار با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی های روز و کادر متخصص و مجرب خود، با پیاده سازی بستری کاربر پسند و ساده و با ارائه خدمات با کیفیت در زمینه مسافرت هوایی و ریلی به شما کمک می کند با یک جستجوی ساده بلیط هواپیما و یا بلیط قطار مورد نظر خود را انتخاب و خریداری نمایید.
این وب سایت اقدام به جمع آوری تمام اطلاعات پرواز خطوط هوایی و ریلی ایران نموده تا با توجه به نیاز کاربران سهولت اسفاده از امکانات جهت خرید اینترنتی بلیط ارزان هواپیما چارتری و سیستمی و بلیط قطار در فضای مجازی بر اساس آخرین تغییرات در اختیار کاربران قرار گیرد.

برای خرید خودرو، در بین هزاران آگهی فروش خودرو جستجو نموده و خودروی موردنظر خود را انتخاب نمایید. برای فروش خودرو، نسبت به ثبت آگهی فروش خودرو اقدام کنید.

برای خرید خودرو، در بین هزاران آگهی فروش خودرو جستجو نموده و خودروی موردنظر خود را انتخاب نمایید. برای فروش خودرو، نسبت به ثبت آگهی فروش خودرو اقدام کنید. از اخبار روز بازار خودرو و قیمت به روز خودرو مطلع گردید.

یادداشتی بر فیلم رسوایی 2, ظرف و مظروف

یادداشتی بر فیلم رسوایی 2, ظرف و مظروف

شاید برجسته ترین نکته ای که درباره «رسوایی2»، حداقل در ذهن برخی جرقه بزند، علی السویه و علی البدل بودن تیتر فیلم به عنوان چکیده محتوایی اثر است؛

عکس‌های پشت صحنه فیلم سینمایی رسوایی 2,فیلم سینمایی رسوایی 2

به این معنا که نام این تیتر می توانست به جای «رسوایی2»، «معراجی ها2» باشد و شاید «اخراجی ها4» و حتی «اخراجی ها6»؛ تفاوتی نمی کرد؛ آدم ها همه همان اند؛ قهرمان ها و ضدقهرمان ها همان، مردم همان، جهان فیلم همان، تم و دستمایه و موقعیت مرکزی و مسأله اصلی همان، گره افکنی ها و گره گشایی ها و فراز و فرودها همان، نحوه شکل دهی و پرداخت و پیشبرد رفتارها و کنش واکنش ها و رویدادها و سیر داستانی همان.

شاید برجسته ترین نکته ای که درباره «رسوایی2»، حداقل در ذهن برخی جرقه بزند، علی السویه و علی البدل بودن تیتر فیلم به عنوان چکیده محتوایی اثر است؛ به این معنا که نام این تیتر می توانست به جای «رسوایی2»، «معراجی ها2» باشد و شاید «اخراجی ها4» و حتی «اخراجی ها6»؛ تفاوتی نمی کرد؛ آدم ها همه همان اند؛ قهرمان ها و ضدقهرمان ها همان، مردم همان، جهان فیلم همان، تم و دستمایه و موقعیت مرکزی و مسأله اصلی همان، گره افکنی ها و گره گشایی ها و فراز و فرودها همان، نحوه شکل دهی و پرداخت و پیشبرد رفتارها و کنش واکنش ها و رویدادها و سیر داستانی همان.
اما اشتباه نکنید! چرا که این خصیصه، نه تنها مبین و مؤید فیلمسازی مؤلف دارای نگاه، نگره، جهان، دغدغه و مسأله ممتد و پیوسته و ریشه دار نیست؛ بلکه نوعی سندرم بازتکرار است؛ یعنی همان عاملی که باعث می شود با تماشای حداکثر ده دقیقه از «رسوایی2»، کلیه مختصات ساختاری، روایی، داستانی و حتی محتوایی فیلم را مو به مو و به عینه حدس بزنیم و بدانیم که قرار است به استقبال «تکرار مکررات»ی دیگر برویم؛ بی آنکه کاراکترها به لحاظ خُلق، منش، کنش و حتی شکل و شمایل، کمترین تفاوتی با اسلاف شان داشته باشند یا حداقل در موقعیت تازه تری قرارگرفته باشند؛ بی آنکه تم، دستمایه و موقعیت مرکزی متفاوتی برای طرح مسأله، دغدغه، حدیث نفس و درونمایه مدنظر فیلمساز درنظرگرفته شود یا حداقل مکانیزم طراحی پیام، نو باشد؛ و بی آنکه در نوع، نحوه، چگونگی و چرایی گره افکنی ها و گره گشایی ها، فراز و فرودهای شخصیتی و موقعیتی و خطوط داستانی، تفاوت یا خلاقیتی ایجاد شود یا حداقل در رفتارها، کنش و واکنش ها و رویدادهای خالق آن فراز و فرودها، نوگرایی اعمال شود.
آری! هنوز با فیلمسازی مواجهیم که در آثارش قرار است ارائه درونمایه و حدیث نفس، به نحو کاذب باشد و از طریق جملات قصار و خطابه های غرایی که بدون کوچکترین بستر داستانی، نمایشی و حتی تصویری، به عریان ترین و ابتدایی ترین نحو ممکن و صرفاً به شکل شعار بیان می شوند، صورت بپذیرد؛ و هنوز قرار است حس صحنه به نحوی مبتدیانه، تنها از هجوم بی رویه اسلوموشن به هر بهانه ای و حجم عمیق موسیقی با کوچکترین فعل و انفعالی بدست آید و این عناصر را به سبب استفاده افراطی و دم دستی ازشان، لوس و لوث کند.
هنوز قرار است مردم به عنوان کسانی که لحظه ای شعار اعدام سر می دهند و لحظه ای بعد برای بخشش تشویق می کنند و روزی حاج آقا را احترام می کنند و روز بعد به فحش اش می کشند و فردایش به امامت او به نماز می ایستند و دوباره طردش می کنند و به فاصله کوتاهی مجدداً به او ایمان می آورند، بدل به توده های بی سر و شکل و فاقد هویتی شوند که عنصر تحول در آنان نه طبیعی و تدریجی و دراماتیک، که تصنعی و دفعتی و ماشینی است و تنها بازیچه ای است دست فیلمساز.
هنوز قرار است رقم خوردن کنش و واکنش ها، رویدادها و فراز و فرودهای شخصیتی و موقعیتی خالق سیر داستانی، آنقدر دفعتی، خودسرانه، بی پیش زمینه و فاقد پشتوانه باشد که به لحاظ منطق روایی، بی علت و به لحاظ منطق دراماتیک، غیرقابل اقناع جلوه کند و به عنوان آشکارترین نمونه، مشخص نشود که قهرمان ما به لحاظ عِلی، چگونه با قدرت دائمی پیش بینی و پیش گویی اش، علت العلل کل درام را رقم می زند و به لحاظ دراماتیک، چرا و چگونه از آنچنان مرجعیتی برخوردار است که سخن اش، حجت برای همه و حدیث تمام محافل شود؛ و هنوز قرار است فاصله گذاری کاراکترها با مخاطب، به سبب کمبودهای تئوریک متن جهت شخصیت پردازی سیال و خاکستری، آنقدر حداکثر، غیرقابل باور و غیرقابل ارتباط گیری باشد که از سویی بدمن ها، صرفاً تیپ های بالماسکه ای کودن، هوس باز و ریاکار باشند که مشخص نیست با این میزان بلاهت و حماقت آشکارشان، چطور در فریب دادن کامل مردم و ایجاد چالش ولو ظاهری برای قهرمان، توفیق حداکثری دارند و از سوی دیگر، قهرمان دارای آنچنان جایگاه رفیع و نگاه متکبرانه ای نسبت به مردم باشد که به نحوی همیشه حق به جانب، به دفعات آنان را مورد نیش و طعنه و تمسخر و لعن و توهین قرار دهد و آنقدر ساحت پیامبرگونه داشته باشد که به لحاظ دراماتیک، اساساً چالش ناپذیر جلوه کند.
سرمبدأ و سرمنشأ این همه البته برآمده از این گزاره است که نگاه مسعود ده نمکی به سینما در ششمین اثرش نیز کماکان نگاه «ظرف و مظروف»ی است؛ گویی که سینما ظرف صرف است و هر مظروفی را می توان لاقیدانه، بی طراحی پیام و بدون فراهم آوردن بستر تصویری، نمایشی و داستانی لازم در آن جا داد؛ ولو به این بها که هدف وسیله را توجیه کند و اصلی ترین عناصر روایی، محتوایی و ساختاری آثار او، برگرفته از شناخته شده ترین مؤلفه های فیلمفارسی، خاصه از منظر نحوه پیشبرد و به سرانجام رساندن داستان، خلق قهرمان و ضدقهرمان، تحول کاراکترها و نحوه پیروزی خیر بر شر باشند؛ و قطعاً از همین روی است که به ویژه این جدیدترین اثر ده نمکی، از خلأ مطلق قریحه و زیبایی شناسی رنج می برد؛ تا جایی که اگر روزی در «اخراجی ها1»، پلان «بشین و پاشو» اعضای گروهان، با اضافه شدن نفر به نفر اعضا به درون قاب و میزانسن و تبدیل نمای تدریجی از کلوزآپ به لانگ شات از بالا و تعمیم از فرد به جمع، شناسه تصویری اثر ده نمکی را می ساخت، امروز و در «رسوایی2»، تکنیک صرف و جلوه های ویژه کامپیوتری سکانس کابوس زلزله، می شود مهم ترین بخش شناسنامه فیلم ده نمکی.

نوشته شده توسط کاوه قادری  – منبع: روزنامه سینما

همچنین ببینید



لینک های جذاب
وبگـــردی
نظرات کاربران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ماه محرم | محرم 2016 ، اس ام اس و کارت پستال ماه محرم
ads
مطالب پر بیننده
تبلیغات متنی
دانلود آهنگ جدید
نبض ترانه
دانلود آهنگ جدید ایرانی
دانلود آهنگ جدید ایرانی
دانلود آهنگ جدید
آهنگ
دانلود آهنگ جدید
آهنگ
عروس
سايت عروس
خرید بک لینک
تور های لحظه آخری
ارائه دهنده معتبرترین تورها از آژانس های مسافرتی
مشاوره حقوقی
تور پوکت
مدل مو
رنگ مو
مدل لباس
دانلود فیلم
آرشیو فیلم های برتر کلاسیک و روز سینمای جهان
عکس
عکس,‌ عکس بازیگران,‌عکس جدید
دانلود آهنگ جدید
دانلود آهنگ جدید
مبلمان سام اکسون
مبلمان سام اکسون
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :)
مطالب پر بیننده
.