تبلیغات

تبلیغات
منوی سایت
مروری بر گذشته

یادداشتی بر فیلم دلبری , بی کششی

یادداشتی بر فیلم دلبری , بی کششی

«دلبری» دومین فیلم جلال اشکذری پس از فیلم «خانه ای روی ابرها» ست.

دلبری

دلبری


اشکذری رویکرد مشخصی دارد که در هر دو فیلمش قابل مشاهده بود؛ او قصد دارد سینمای دفاع مقدس را به نحوی متفاوت در آثار خود بازتاب دهد و به یقین در کار اول خود بسیار موفق تر از کار دوم خود عمل نمود.
«دلبری» طرح اولیه ی خوبی دارد اما فیلمنامه اش با اشکالات متعددی دست و پنجه نرم می کند. فیلم شخصیت محور است، بسیاری از فیلم های درخشان سینمای ایران شخصیت محور بوده اند؛ مثلاً «شب یلدا» و «به همین سادگی» شاید دو نمونه ی بارز باشند اما نه خسته کننده اند و نه زود از خاطر می روند در حالی که «دلبری» به شدت خسته کننده است تا حدی که نیمی از تماشاگران سالن سینمای اصحاب رسانه در برج میلاد در همان نیمه ی اول فیلم سالن را ترک کردند.
گره اصلی فیلمنامه، مرگ ناگهانی میثم است و باقی عناصر در درام گم شده اند. فیلم شامل درددل ها، خاطره بازی ها و مکالمات طوبا، همسر میثم (هنگامه قاضیانی) با اوست که از ساعاتی پیش از مرگ او آغاز می گردد و تا چند ساعت پس از مرگ او ادامه می یابد. حجم مونولوگ ها به شدت زیاد است، گاه داده ها و اطلاعاتی از طریق این مونولوگ ها منتقل می شود اما این اطلاعات به چه کار می آیند؟ گفتن این حرف ها چه تأثیر کاربردی در پیشرفت درام دارد؟ مرگ میثم به قول طوبا در بدترین زمان ممکن اتفاق می افتد و سه نفر از آن آگاه می شوند و قرار می شود این راز مسکوت بماند تا روز بعد! دیگر چه؟ عناصر دیگر درام کجا رفته اند؟ فیلم حتا در نیل به مقصود خویش که ارج نهادن به جانبازان و شهداست لنگ می زند و آن قدر موثر و عمیق پیش نمی رود که حس همذات پنداری مخاطب را به خود جلب کند. پیام مستتر در دل فیلم چیست؟ فیلم صرفاً قرار است واگویه های یک همسر جانباز باشد به همسری که ابتدا زنده است و سپس به شهادت می رسد؟ به نظر می رسد فیلم حتا قادر به انتقال حس اندوهِ طوبا به مخاطب نیست و متأسفانه در بسیاری از سکانس های فیلم، مخاطبین کاخ جشنواره به جای اشک ریختن قهقهه زدند و این نشان دهنده ی آن است که تأثیرگذارترین سکانس های فیلم آن قدر که باید درنیامده اند.
کارگردان با فضای فیلمنامه اش آشناست. علیرغم فیلمنامه ی پراشکال، فیلم دکوپاژ خوبی دارد. اندازه ی نماها قالباً کلوزآپ و مدیوم شات است تا مخاطب به دنیای درونی کاراکتر کشیده شود و طبیعتاً برای فیلمی این چنین شخصیت محور چنین نماهایی نیز مطلوب ترند.
هنگامه قاضیانی بازی های درونی بسیاری داشته است؛ از «به همین سادگی» گرفته تا «بیداری رویاها» و توانایی او در بازی در نقش های این گونه اثبات شده است. بازی او در «دلبری» را نمی توان یکی از درخشان ترین بازی های او به حساب آورد اما با توجه به این که همه ی بار فیلم بر دوش اوست قطعاً حضور او در این فیلم دیده خواهد شد. شخصیت های دیگر فیلم منفعل اند. امیرحسین (عباس غزالی) و رضا (آتیلا پسیانی) چه نقش کاربردی در فیلم دارند؟ نقش ها آنچنان فراز و فرودی برای بازیگرانشان نداشته اند که بخواهیم از بازی شاخصی در فیلم نام ببریم.
بی کششی داستان فیلم موجب می شود «دلبری» خسته کننده و کشدار به نظر برسد، همچنین ریتم کند تدوین از دیگر ایرادهای وارد بر آن است که البته تا حدودی هم ملهم از فیلمنامه کار است. فیلم جز بازی خوب هنگامه قاضیانی و کارگردانی قابل قبول اشکذری نکته ی برجسته ی دیگری ندارد.

 

نوشته شده توسط یاسمن خلیلی فرد – بانی فیلم

همچنین ببینید



لینک های جذاب
وبگـــردی
نظرات کاربران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فروشگاه اینترنتی کیف و کفش بلیط هواپیما
مطالب پر بیننده
تبلیغات متنی
دانلود آهنگ جدید
جت پرینتر تاریخ زن
راهنمای خرید خودرو
لباس عروس
شیک ترین و جدید ترین مدل لباس عروس
تور های لحظه آخری
ارائه دهنده معتبرترین تورها از آژانس های مسافرتی
عروس
سايت عروس
فرش ایرانی
آموزشگاه زبان انگلیسی
بک لینک
مشاوره حقوقی
تور پوکت
دانلود آهنگ جدید
دانلود آهنگ خارجی
پرسپولیس
مدل مو
مدل مانتو
دانلود آهنگ جدید
مدل لباس
دوربین دیجیتال
سایت عاشقانه
عکس عاشقانه , اس ام اس عاشقانه , شعر عاشقانه
دانلود فیلم
آرشیو فیلم های برتر کلاسیک و روز سینمای جهان
طراحی وب سایت حرفه ای
درب اتوماتیک شیشه ای
عکس
عکس,‌ عکس بازیگران,‌عکس جدید
دانلود آهنگ جدید
دانلود آهنگ جدید و موزیک ویدئو های جدید با لینک مستقیم
زیورآلات بدلیجات دکوریکور
انگشتر گوشواره گردنبند سرویس کمربند گل سر
مزون
مرجع معرفی مزون های لوکس مانتو
دانلود آهنگ جدید
دانلود آهنگ جدید
مبلمان سام اکسون
مبلمان سام اکسون
خرید کریو
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :)
مطالب پر بیننده
.
کانال موزیک | کانال دانلود آهنگ جدید