تبلیغات

تبلیغات
منوی سایت
مروری بر گذشته

نقد فیلم کوچه بی نام , نقد در نگاه اول / غوغای بازیگران

نقد فیلم کوچه بی نام , نقد در نگاه اول / غوغای بازیگران

فیلم کوچه بی نام پنجمین ساخته هاتف علیمردانی از 23 بهمن ماه به سرگروهی سینما آزادی اکران شده است.

باران کوثری و غفاری

باران کوثری و غفاری

طرح داستان فیلم کوچه بی نام روان و بدیع است و گرچه مانند بیشتر فیلم های این روزهای سینمای ایران زیرشاخه ای از سینمای اجتماعیست اما داستانی پرفراز و نشیب دارد و علاوه بر نمایش حال حاضر زندگی شخصیت هایش گذری نیز به گذشته ی آنها می کند و به تمام جوانب زندگی آنها سرک می کشد تا ترکیب کاملی را پیش روی مخاطب بگذارد، اما فیلمنامه در عین نوآوری، نقصان هایی دارد

از ویژگی های مهم و عجیب جشنواره فجر امسال، تعدد بازی های خوب آن است. برخلاف سال های گذشته که بسیاری از فیلم ها فاقد بازی های خاص و متفاوت بودند، در جشنواره سی و سوم، شاهد تعداد بسیاری بازی درخشان و متفاوت هستیم به نحوی که در مورد بیشتر فیلم های امسال آنچه همان ابتدا به چشم می آید مجموعه بازی های خوب آنهاست. «کوچه بی نام» آخرین ساخته هاتف علیمردانی از آن دست فیلم هاییست که بازی های خوب بسیاری دارد. از همان صحنه اول و ورود باران کوثری به داستان در قالب نقش محدثه، شاهد تفاوتی چشمگیر در شیوه بازیگری او و نقش متفاوتش در این فیلم هستیم. چنین امری با ورود دیگر شخصیت ها به داستان ادامه می یابد و بازیگرها آن قدر خوب و بی نقص بازی می کنند که از یاد می بریم مشغول تماشای فیلم هستیم. فیلمبرداری خوب محمود کلاری نیز به کمک این بازی ها می آید و بُعد ناتورالیستی فیلم را برجسته می سازد. اتفاقات داستان روزمره اند و به تصویر درآوردن این روزمرگی در قالب تصویر شاید از نمایش صحنه های دشوار جنگی، اکشن و … سخت تر باشد که گروه از پس این امر خطیر به خوبی برآمده است. طرح داستان روان و بدیع است و گرچه مانند بیشتر فیلم های این روزهای سینمای ایران زیرشاخه ای از سینمای اجتماعیست اما داستانی پرفراز و نشیب دارد و علاوه بر نمایش حال حاضر زندگی شخصیت هایش گذری نیز به گذشته ی آنها می کند و به تمام جوانب زندگی آنها سرک می کشد تا ترکیب کاملی را پیش روی مخاطب بگذارد، اما فیلمنامه در عین نوآوری، نقصان هایی دارد از جمله آن که نقطه عطف فیلم در شکلی سطحی و در قالب مونولوگی طولانی توسط پدر (فرهاد اصلانی) برای محدثه (باران کوثری) تشریح می شود و درواقع این اعتراف قابل پیش بینی پدر به دم دستی ترین شکل ممکن بر مخاطب افشا می شود. از دیگر سوال هایی که برای تماشاگر پیش می آید آن است که شخصیت اصلی داستان کیست؟! آیا محدثه دانای کل است؟ اما این مسئله در فیلم احساس نمی شود و فیلمنامه در هر بخش خود با تغییر جهت دادنش یکی از شخصیت ها را مورد هدف قرار می دهد و به دنیای ذهنی او وارد می شود؛ مثلاً گاهی فکر می کنیم حمیدِ گم شده شخصیت اصلی داستان است و گاهی به فروغ نزدیک می شویم. گاهی نیز احترام در جایگاه شخصیت کلیدی فیلم خودنمایی می کند و این مسئله درباره تمامی شخصیت ها تکرار می شود. این امر به خودی خود اشکالی ندارد و حتی نقطه قوتی برای فیلم محسوب می شود اما فیلمساز آن قدر به شخصیت های مختلف داستان نزدیک می شود که به مرور از یاد می بریم بحران اصلی قصه چه بوده و این نزدیک شدن به آدم ها در راستای کدامین هدف صورت می گیرد؟ فیلم در دل خود نشانه های بسیاری را دارد، از نام آن گرفته تا بسیاری عناصرش همچون انتخاب آن خانه با آن مشخصات خاص و در آن محله. محل وقوع داستان خانه دو طبقه ای است که احترام (فرشته صدرعرفایی) و فروغ (پانته آ بهرام) به فاصله چند پله از هم در آن زندگی می کنند بی آن که احترام بداند فروغ روزی همسر شرعی شوهرش بوده است و وقتی که او در حال اغما به سر می برده او فرزندان خردسالش را زیر پر و بال خود گرفته است. احترام حتی این را هم نمی داند که حمید، فرزند همسرش است. فیلمساز قصد پیشروی بیشتر را ندارد. او کاری به این ندارد که احترام سرانجام راز فروغ و همسرش را می فهمد یا نه و اگر بفهمد چه واکنشی نشان خواهد داد، او تنها به بیان آن واقعیت قابل پیش بینی بسنده می کند و باقی داستان را به مخاطب و تأملات ثانویه او واگذار می کند. تقابل محدثه با خانواده اش که با بازی روان و درخشان باران کوثری کاملاً به چشم می آید از نکات مثبت کار است و دگردیسی مادر و نزدیک شدنش به دختر در عین اختلافات و عدم تفاهمشان از دیگر نکات قابل توجه فیلمنامه است. دختر نیز پس از آن اتفاقات به بلوغ می رسد و با وجود عشقی که به بابک (امیر آقایی) دارد از او خداحافظی می کند. نوع روابط شخصیت های داستان با یکدیگر بسیار باورپذیر و ملموس از آب درآمده است و بازی های روان بازیگران به این مسئله کمک به سزایی کرده است. به نظر می رسد هاتف علیمردانی برای کارگردانی خوبش، محمود کلاری برای فیلمبرداری دشوار این اثر، باران کوثری، فرهاد اصلانی، فرشته صدرعرفایی و پانته آ بهرام برای بازی های ملموسشان هریک به نوبه خود می توانند مدعیان سیمرغ بلورین این دوره از جشنواره باشند.

نوشته شده توسط یاسمن خلیلی فرد  – منبع: بانی فیلم

همچنین ببینید



لینک های جذاب
وبگـــردی
نظرات کاربران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فروشگاه اینترنتی کیف و کفش بلیط هواپیما
مطالب پر بیننده
تبلیغات متنی
دانلود آهنگ جدید
جت پرینتر تاریخ زن
راهنمای خرید خودرو
لباس عروس
شیک ترین و جدید ترین مدل لباس عروس
تور های لحظه آخری
ارائه دهنده معتبرترین تورها از آژانس های مسافرتی
عروس
سايت عروس
فرش ایرانی
آموزشگاه زبان انگلیسی
بک لینک
مشاوره حقوقی
تور پوکت
پرسپولیس
مدل مو
مدل مانتو
دانلود آهنگ جدید
مدل لباس
دوربین دیجیتال
سایت عاشقانه
عکس عاشقانه , اس ام اس عاشقانه , شعر عاشقانه
دانلود فیلم
آرشیو فیلم های برتر کلاسیک و روز سینمای جهان
طراحی وب سایت حرفه ای
درب اتوماتیک شیشه ای
عکس
عکس,‌ عکس بازیگران,‌عکس جدید
دانلود آهنگ جدید
دانلود آهنگ جدید و موزیک ویدئو های جدید با لینک مستقیم
زیورآلات بدلیجات دکوریکور
انگشتر گوشواره گردنبند سرویس کمربند گل سر
مزون
مرجع معرفی مزون های لوکس مانتو
دانلود آهنگ جدید
دانلود آهنگ جدید
مبلمان سام اکسون
مبلمان سام اکسون
خرید کریو
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :)
مطالب پر بیننده
.
کانال موزیک | کانال دانلود آهنگ جدید