فروشگاه اینترنتی کیف و کفش بلیط هواپیما

تبلیغات
منوی سایت
مروری بر گذشته

نقد فیلم من سالوادور نیستم (I am not salvador), دردسر بزرگ

نقد فیلم من سالوادور نیستم (I am not salvador), دردسر بزرگ

برخی طرح ها تکراری اند و این طرح های تکراری می توانند منجر به نگارش فیلمنامه هایی تکراری شوند و نتیجتاً فیلمی هم که بر اساسشان ساخته می شود فیلمی تکراری خواهد بود. «من سالوادور نیستم» مصداق بارز چنین مدعایی ست.

من سالوادور نیستم

من سالوادور نیستم

فیلم فارغ از جنبه ی سرگرم کننده بودنش حرف دیگری برای گفتن ندارد. زن و شوهری با عقاید خاصشان وارد کشوری با فرهنگ متفاوت می شوند و در این راستا اتفاقاتی برایشان رخ می دهد که محور اصلی داستان را شکل می دهد؛ اتفاقاتی قابل پیش بینی اما بامزه!
می توان چنین فیلمی را آن قدر جدی نگرفت و آن قدر موشکافانه نقدش نکرد اما از آن جایی که فیلم یکی از فیلم های اصلی اکران نوروزیست و عوامل حرفه ای سینما در ساختش نقش داشته اند نمی توان به سادگی از آن گذشت و می شود درباره اش دقیق تر نوشت.
در «من سالوادور نیستم» زنجیره های عِلی قرص و محکم نیستند. چرایی بسیاری از رویدادها سست و بی پایه است و داستان می توانست همان ابتدا و با گفتن حقیقت از سوی آنژلا به مادربزرگ حل و فصل شود یا دست کم، علت دندانگیرتری برای دروغگویی های او در نظر گرفته می شد. اما آن چه مخاطب را نسبت به تماشای فیلم دلسرد نمی کند خرده داستان ها و شوخی های آن است؛ شوخی هایی که البته بیشتر طنزکلامی اند تا موقعیت و بخش عمده ای از آن ها نیز به شخصِ رضا عطاران بازمی گردد که عموماً بخش هایی از ویژگی های غریزی و شخصی خود را چاشنی نقش هایش می کند. به همین لحاظ فیلم، کاری کم جان است که خلأ های داستانی آن مکرراً به چشم می خورد و شخصیت ها تا حدودی جبران گر نقصان های قصه گویی می باشند. در فیلم های کمدی اصولاً عنصر «اتفاق» مکرراً می شود و «من سالوادور نیستم» نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ اتفاقاتی که البته در انتها مشخص می شود از پیش برنامه ریزی شده بوده اند و واژه ی «نقشه» واژه ی مناسب تری برای نامیدن آنهاست.
فیلم به مثابه عمده فیلم هایی که در کشوری دیگر ساخته می شوند تلاش خود را می کند تا از مناظر و جاذبه های توریستی کشور مدنظر نهایت استفاده را ببرد و طبیعتاً نماهای زیبایی از آن مناظر در فیلم برجای مانده است. بهره گیری فیلمساز از نمای عمومی میدانی در شهر یا خیابان های آن و یا حتی بندر ساحلی به منظور فاصله گذاری میان سکانس های مختلف و یا نمایش تغییرات زمانی انتخاب زیرکانه ای برای بهره بردن کامل از مناظر برزیل بوده است.
ریتم مناسب فیلم از دیگر محاسن آن است که با فضای آن همخوان است. ساختار فیلم آشفته نیست و ساختار اجرایی آن قابل دفاع است. به عبارتی کارگردانیِ «من سالوادور ..» از فیلمنامه و متن آن پیشی می گیرد.
همان طور که اشاره شد، فیلم بزرگترین ضربه را از داستان و فیلمنامه اش می خورد که به نظر می رسد تلاشی هم برای بهبود کیفیت آن نشده است زیرا ژانر فیلم کمدی است و تجربه نشان داده است که در چنین فیلم هایی حضور یک کمدین محبوب خواهد توانست باقی عیب و ایرادهای فیلم را مورد اغماض قرار دهد و تمرکز مخاطب بیشتر بر شوخی های کلامی و هنرنمایی آن کمدین قرار گیرد. در حالی که به نظر می رسد حتا همین طرح تکراری قابلیت آن را داشت که با پرداختی بهتر و توجه و تمرکز بیشتر به متن، به کاری متفاوت و کم اشکال تبدیل شود. سطح فیلم های کمدی می تواند بالا رود به شرط آن که مخاطب توقع خود را از این دست فیلم ها بالا ببرد و فیلمسازان نیز به این ژانر محبوب، به عنوان ژانری دم دستی و سهل الوصول نگاه نکنند.
بازی های فیلم از دیگر برگ های برنده ی آن هستند. رضا عطاران خوب بازی می کند؛ نمی توان تفاوت عمده ای را میان این نقش آفرینی با نقش آفرینی های دیگر او متذکر شد اما بازی او قابل قبول است و مطابق بیش تر فیلم هایش بار فیلم بر دوش اوست. بهره گیری از المان هایی چون تغییر چهره، قرار گرفتن در موقعیت های دشوار، افتادن به دردسر روی بازیگری مثل عطاران خیلی خوب جواب می دهد زیرا او قادر است در کمال خونسردی باورپذیرترین موقعیت های خنده دار را پدید آورد. یکتا ناصر، که او را بیشتر در قالب نقش های جدی دیده بودیم همپای عطاران به خوبی نقش خانم ایزدی را ایفا می کند. او زنی سنتی و پای بند به خانه و خانواده است و قرار گرفتنش در آن موقعیت خاص اتفاق جالبی ست. بازیگران برزیلی فیلم هم بازی های خوبی دارند و کمک به سزایی به حفظ وجه فانتزی اثر کرده اند.
موسیقی متن فیلم قابل قبول است؛ تلفیق موسیقی محلی ایرانی (تربتی) با موسیقی سنتی برزیلی ترکیب جالبی را پدید آورده است که با درون مایه ی اثر و موقعیت کاراکتر اصلی همخوان است.
منوچهر هادی کارگردان کاربلدی است که توانمندی خود را در آثار متعدد خود به اثبات رسانده است. اگر رسالت «من سالوادور نیستم» را خنداندن مخاطب در نظر بگیریم، او در این امر موفق عمل می کند اما اگر بخواهیم به فیلم به عنوان یک کمدی عمیق و حاوی پیامی خاص بنگریم نمی توان آن را اثری موفق در این زمینه به حساب آورد.

نوشته شده توسط یاسمن خلیلی فرد – منبع: روزنامه بانی فیلم

همچنین ببینید



لینک های جذاب
وبگـــردی
نظرات کاربران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تبلیغات

مطالب پر بیننده
تبلیغات متنی
دانلود آهنگ جدید
جت پرینتر تاریخ زن
راهنمای خرید خودرو
لباس عروس
شیک ترین و جدید ترین مدل لباس عروس
تور های لحظه آخری
ارائه دهنده معتبرترین تورها از آژانس های مسافرتی
عروس
سايت عروس
فرش ایرانی
آموزشگاه زبان انگلیسی
بک لینک
مشاوره حقوقی
تور پوکت
دانلود آهنگ جدید
دانلود آهنگ خارجی
پرسپولیس
دانلود آهنگ جدید
مدل مو
مدل مانتو
دانلود آهنگ جدید
مدل لباس
دوربین دیجیتال
سایت عاشقانه
عکس عاشقانه , اس ام اس عاشقانه , شعر عاشقانه
دانلود فیلم
آرشیو فیلم های برتر کلاسیک و روز سینمای جهان
طراحی وب سایت حرفه ای
درب اتوماتیک شیشه ای
عکس
عکس,‌ عکس بازیگران,‌عکس جدید
دانلود آهنگ جدید
دانلود آهنگ جدید و موزیک ویدئو های جدید با لینک مستقیم
زیورآلات بدلیجات دکوریکور
انگشتر گوشواره گردنبند سرویس کمربند گل سر
مزون
مرجع معرفی مزون های لوکس مانتو
دانلود آهنگ جدید
دانلود آهنگ جدید
مبلمان سام اکسون
مبلمان سام اکسون
خرید کریو
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :)
مطالب پر بیننده
.
کانال موزیک | کانال دانلود آهنگ جدید