فروشگاه اینترنتی کیف و کفش بلیط هواپیما

تبلیغات
منوی سایت
مروری بر گذشته

نقد فیلم ساکن طبقه وسط

نقد فیلم ساکن طبقه وسط

«ساکن طبقه وسط» به عنوان تجربه اول سازنده اش فیلم سنگینی است و واضح است که فیلمنامه نویس و کارگردان کوشیده اند تا در این تجربه مشترک خیل عظیمی از مفاهیم پیچیده روانشناسانه- فلسفی را به تماشاگر منتقل سازند که به نظر می رسد این میزان از داده¬ها برای یک فیلم سینمایی کمی زیادند و مانند باری بر دوش آن سنگینی می کنند.

ساکن طبقه وسط

ساکن طبقه وسط

اما این فوران مفاهیم نهفته در فیلم از ارزش آن نمی کاهد و تنها، درک فیلم را دشوار می سازد.
«ساکن طبقه وسط» فیلم خوبی است. این خوب بودن به معنای کامل بودن نیست. مجموعه کاملی از مفاهیم گرد هم آمده اند تا کارگردان و فیلمنامه نویس را به هدف خود برسانند و تنها ایراد کار آن است که پرداخت درستی برای پختگی این مفاهیم متعدد صورت نگرفته است و هر یک از آنها به صورت ماده خامی است که کنار ماده خام دیگری قرار گرفته و ترکیب آن­ها آن قدر که باید تمیز از آب درنیامده است که این، برای کارگردانی که اولین فیلم خود را جلوی دوربین می سازد امری طبیعیست.
اما از طرفی دیگر آنچه به فیلم معنا و اعتبار می بخشد همان فیلم نامه اش است و تقابل هایی که بستر درام را شکل می دهند. گویا در «طبقه وسط» هر چیز با ضد خود تعریف می شود و گردهمایی اضداد به درام معنا می بخشد. بزرگ ترینِ این تقابل ها، تقابل میان فناپذیری و جاودانگی است، روح و جسم، شهوت و معنویت، علم و احساس و … . شخصیت اصلی فیلم کیست؟! حتی اسمش را هم نمی دانیم؟! نویسنده است!؟ برای سینما می نویسد؟!… مهم این نیست که او کیست. مهم این نیست که تا چه حد در کارش موفق بوده است، مهم تلاش او برای دست یابی به مفهومی عظیم و گسترده است. او در تلاشی بی بازگشت برای جاودانگی دست و پا می زند. راهی که او در پیش دارد به قدری دشوار است که بسیاری از همسفران خود را از دست می دهد. او در کار خود به بن بست می رسد، زندگی خانوادگی اش، همسری را که دوست دارد از دست می دهد، پولی برای پرداخت کرایه خانه ندارد، از طرف دوستانش طرد می شود و … اما به این تلاش ادامه می دهد. مرد نویسنده داستان، حتی تا مرز جنون و خودکشی پیش می رود و به راه شیطان نیز کشیده می شود اما در آخرین لحظه به همان کاتارسیسی که در تلاش برای رسیدن به آن بوده دست می یابد و به عروج می رسد.ساکن طبقه وسط
فیلمنامه­ی «ساکن طبقه­ی وسط»، ناب و نو است. فیلمنامه­ای فلسفی و سخت فهم. مفهوم والایی در پس آن نهفته است و طبیعتاً، فیلمی که قرار است از دل آن بیرون بیاید مورد پذیرش مخاطب عام نخواهد بود. فیلم قابلیت آن را داشت که کمی تلطیف شود. شخصیت­های آن کم­تر شوند و آن آشفتگی خودخواسته و مسحورکننده تا حدی تلطیف یابد تا مخاطب برای درک مفهوم نهفته در آن تا این حد آزار نبیند و لذتی هم از تماشای فیلم برایش باقی بماند. به عبارتی این مفاهیم بی آنکه توسط ملاتی به هم چفت و بست داده شوند، به سرعت در کنار هم روایت می شوند و از کنار هم عبور می کنند بی آن که فرصتی برای درک آنها به مخاطب داده شود.ساکن طبقه وسط
نشانه­های گنجانده شده در فیلم، از دل آن برمی­آیند و به وضوح دلالت بر شرایط فکری، روحی و جسمی شخیت اصلی دارند. خانه ی آشفته که ظاهراً به بهانه اسباب کشی دچار آن بی نظمی شده است، آپارتمانی نه نوساز و نه کهنه، مثل آپارتمان حمید هامون که قرار است دنیای ذهنی شخصیت اصلی خود را به تصویر بکشد. ساکن طبقه وسطآپارتمان خالی از اضافات است و پرده ای ندارد. دید خانه از یک سمت به سینماست و از سمت دیگر به واحد طبقه پایینی که (ظاهراً) زنی با موهای آشفته شبانه روز در آن می رقصد. احاطه شدگی مرد در آن فضا، خود گویای بسیاری از مفاهیم نهادینه شده در فیلمنامه است. آپارتمان طبقه­ی وسط که محل زندگی مرد است، همانند برزخی است که مرد با انتخاب خود می تواند از آن عبور کند و به مقصد نهایی خود برسد، حال آن مقصد می تواند بهشت باشد و یا دوزخ!ساکن طبقه وسط
آدم­هایی که مانند زنجیر، پروتاگونیست را احاطه کرده اند، درواقع هر یک عنصری از ذهن سیال شخصیت او هستند، و در یک بازی عمو زنجیرباف ذهنی، قرار است مرد داستان با نزدیک شدن چند دقیقه ای به هر یک از آنها به نیازهای ذهنی خود پاسخ دهد و پازل ذهنی آرمانی خود را که همان رسیدن به جاودانگیست تکمیل نماید. برای مثال، همسر مرد (ساره بیات)، عنصر عشق است، زن بدکاره(طناز طباطبایی) عنصر نیاز جسمانی، تهیه کننده (فرهاد اصلانی) عنصر وسوسه است، دوست او (بابک حمیدیان) عنصر علم و دانش، دوست دیگرش (کامبیز دیرباز) عنصر عیش و نوش، استاد (فخرالدین صدیق شریف) عنصر هدایتگری، زن شاعر (هنگامه قاضیانی) عنصر الهام و روشنگری و … . مرد، توسط هر یک از این عناصر به میزان نیاز تغذیه ذهنی می­شود و در تردید میان انتخاب خیر و شر مسیر رسیدن به قطعیت را طی می کند. حتی می توان این گونه برداشت کردکه هریک از این عناصر، بخشی از ذهن خود مردند که در قالب شخصیت های بیرونی عینیت می یابند و زمزمه­ی ذهنی او را تصویری واقعی می بخشند. خیر و شر، در تمام داستان جاری است. از همان ابتدای داستان، تهیه کننده سعی بر آن دارد که داستان مرد را از آن حالت عارفانه خارج سازد و بافتی دنیوی تر به آن ببخشد. او مرد را دعوت می کند که به طبقه پایین برود و به دیدار زنی که ساکن آن طبقه است. مرد دیدگاهی دنیوی به مسائل دارد و آنی نگری او ظاهراً از اولین عوامل ایجادگر تردید در مرد نویسنده است. در حالی که زن بدکاره، حس وسوسه گر مرد را تحریک می کند، دوست شاعر او (هنگامه قاضیانی) در فضایی با بار انرژی مثبت که موسیقی باخ در آن پخش می شود از جاودانگی و بی ارزش بودن دنیا و جسم برایش سخن می گوید و وی را به سمت اندیشه­ی باز و ابدی­نگری سوق می­دهد.ساکن طبقه وسط
نوعی بی زمانی و بی مکانی و بی هویتی در فیلم به چشم می خورد. آدم­ها اسمی ندارند، اطلاعات اضافی از آنها داده نمی شود، حتی در حضور فیزیکی برخی از آنها تردید وجود دارد. در این خلاء و سکون، شخصیت اصلی فیلم که نه نام خودش را می فهمیم و نه نام همسرش و نه هیچ پیشینه ای از او بدست می آوریم در تلاش برای پویایی است. تلاشی که توسط نیمی از آدم­های داستان بی­معنا شمرده می شود. تلاش برای ابدیت، برای جاودانگی و برای برجای گذاشتن اثری فاخر از خود در جهان هستی، اتفاقی است که حتی روشنفکرترین آدم­های دور و بر او نیز نظریاتی ضد و نقیض در رابطه با آن دارند. درک انسانهای دور و بر با ادراک و جهان بینی او در تضاد است و این تضاد، سوتفاهماتی را در زندگی اش ایجاد می کنند که وی را به نفرت و تهوع دچار می سازد و اشاره بینامتنی درخشان حسینی به کتاب پرمغز و جاودانه ژان پل سارتر، «تهوع» در این بخش اثر به شدت به کار می آید و حتی می تواند تا حدی بیانگر دنیای درونی مرد باشد. خیر و شرکه همان عناصر معنویت و شهوت اند، با دو رنگ متضاد از هم متمایز می شوند. واحد طبقه پایین (نشان از به پایین کشیده شدن، افول، زوال و …) پرده هایی سرخ رنگ دارد. کسی که سایه اش از پشت پرده پیداست مرد است و زن نیست. او نمادی از شیطان است. فضای منفی در خانه او جاریست و این وحشت و رعب، به تماشاگر نیز منتقل می­شود. مردِ نویسنده از او فاصله می گیرد و به بالا می رود (عروج). پرده های طبقه­ی  بالا سپیدند و نوری آبی در خانه به چشم می خورد. همراهی مرد با زنی که سر تا پا سپید پوشیده است و می تواند نمادی از یک فرشته باشد دلالت بر عروج وی و بالا رفتن او دارد، که در واقع تکامل وی و رسیدنش به جاودانگی را سبب می شود.ساکن طبقه وسط
به لحاظ ساختار روایتی، فیلم حسینی فیلم خوبی است. او در کارگردانی بسیار موفق عمل کرده است. حرکات خوب دوربین و تدوین اثر که آن را از یکنواختی خارج کرده و به آن ریتمی تند بخشیده است از نکات مثبت آن هستند.ساکن طبقه وسط
فیلم شاید نام دهها ستاره را یدک بکشد اما درواقع فیلمی تک شخصیتی است و بازی بازیگران دیگر آن قدر کوتاه است که نمی­توان به جز بازی خود حسینی درباره بازی بازیگر دیگری نظرداد. معمولاً کارگردانی وبازیگری در یک فیلم، کاری دشوار است اما شهاب حسینی از پس این مسئولیت خطیر به درستی برآمده است و حضور او در نقش اصلی اولین فیلم سینمایی اش نه لطمه ای به بازی او زده و نه کارگردانی او را با مشکل رو به رو ساخته است.ساکن طبقه وسط
«ساکن طبقه وسط» نشان می­دهد که هدف حسینی از کارگردانی نه مطرح ساختن بیشتر خود و کسب یک تجربه­ی صرف، بلکه دستیابی به­ مسائلی عمیق تر و حتی پاسخ به یک نیاز عمیق فکری در چارچوب اصول روانشناسی و بینش ژرف فلسفی بوده است.ساکن طبقه وسط

نوشته شده توسط یاسمن خلیلی فرد – منبع: روزنامه بانی فیلم

همچنین ببینید



لینک های جذاب
وبگـــردی
نظرات کاربران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تبلیغات

مطالب پر بیننده
تبلیغات متنی
دانلود آهنگ جدید
جت پرینتر تاریخ زن
راهنمای خرید خودرو
لباس عروس
شیک ترین و جدید ترین مدل لباس عروس
تور های لحظه آخری
ارائه دهنده معتبرترین تورها از آژانس های مسافرتی
عروس
سايت عروس
فرش ایرانی
آموزشگاه زبان انگلیسی
بک لینک
مشاوره حقوقی
تور پوکت
دانلود آهنگ جدید
دانلود آهنگ خارجی
پرسپولیس
دانلود آهنگ جدید
مدل مو
مدل مانتو
دانلود آهنگ جدید
مدل لباس
دوربین دیجیتال
سایت عاشقانه
عکس عاشقانه , اس ام اس عاشقانه , شعر عاشقانه
دانلود فیلم
آرشیو فیلم های برتر کلاسیک و روز سینمای جهان
طراحی وب سایت حرفه ای
درب اتوماتیک شیشه ای
عکس
عکس,‌ عکس بازیگران,‌عکس جدید
دانلود آهنگ جدید
دانلود آهنگ جدید و موزیک ویدئو های جدید با لینک مستقیم
زیورآلات بدلیجات دکوریکور
انگشتر گوشواره گردنبند سرویس کمربند گل سر
مزون
مرجع معرفی مزون های لوکس مانتو
دانلود آهنگ جدید
دانلود آهنگ جدید
مبلمان سام اکسون
مبلمان سام اکسون
خرید کریو
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :)
مطالب پر بیننده
.
کانال موزیک | کانال دانلود آهنگ جدید