فروشگاه اینترنتی کیف و کفش بلیط هواپیما

تبلیغات
منوی سایت
مروری بر گذشته

نقد فیلم ابد و یک روز (Life+1day) , ابد و یک دروغ

نقد فیلم ابد و یک روز (Life+1day), ابد و یک دروغ

امکان ندارد از “ابد و یک روز” نوشت و از میزان ذوق زدگی و تحسین و تقدیرهای مردم و منتقدین در جشنواره فجر 94 و از آن مهمتر داوران سودای سیمرغ فستیوال فجر سخن نگفت .

ابد و یک روز

ابد و یک روز

فیلمی که با فروش حدود هفت میلیاردی اش، خودش را به عنوان اولین فیلم غیر کمدی و اجتماعی پرفروش سال 95 تثبیت کرد و با این عنوان از میزان علاقه و توجه حدود یک میلیون نفری مخاطبانش در سراسر کشور پرده برداشت و با دریافت 9 سیمرغ مهم جشنواره فجر اعم از بازیگری، کارگردانی، فیلمنامه، تدوین، چهره پردازی و بهترین فیلم در بخش نوعی نگاه نو، خود را در صف بهترین فیلم های مجموع ادوار جشنواره فجر در زمینه دریافت بیشترین سیمرغ مطرح کرد.
اما آنچه فیلم ” ابد و یک روز” را تا این حد برجسته و مطرح کرده است بیش از آنکه به کیفیت فیلم در بیان قصه و شخصیت های محکم اش دلالت داشته باشد حاکی از “هوش” بالای سعید روستایی در فیلمسازی و فضاسازی فیلم و فیلمنامه نویسی است. به بیان دیگر ابد و یک روز برخلاف ظاهر فریبنده اش نه قصه اش را با منطق و تاثیرگذاری عمیق تعریف میکند و نه کاراکترهایش واقعی و باورپذیر هستند . برای اثبات این ادعا فیلم را از دو دریچه” ریتم “و “شخصیت پردازی” بطور کوتاه مورد بررسی قرار میدهیم:
ریتم فیلم:
ریتم تند فیلم یکی از بارزترین مشخصه های فیلم است و هر تماشاگری که با فیلم مواجه میشود بطور قطع با آن رو به رو شده و حتی مبهوت و متعجب آن را دنبال میکند. در فیلم ابد و یک روز اکثر صحنه ها پر دیالوگ و شلوغ است و کمتر سکانسی را به یاد میاورید که یک کاراکتر تنها باشد و بتوان به او و دنیای ذهنی و روحی اش نزدیک شد. روستایی با این تمهیدات خواسته یا ناخواسته تماشاگرش را فریفته و مبهوت فیلم میکند و با شلوغ کاری های بیهوده و کشمکش ها و اکت های تصنعی و نابجا تماشاگر را فقط سرگرم و در گیر میکند و بدون هیچ تاثیر گذاری عمیق و باور و شناخت درستی از شخصیت ها و قصه هایشان فیلم را با چند تاویل و تفسیر “باز” تمام میکند.
شخصیت پردازی فیلم:
در فیلم با یک خانواده 8  نفره شامل یک مادر چهار دختر و سه پسر مواجه هستیم . که محسن و مرتضی و سمیه به نظر اصلی ترین شخصیت های فیلم هستند که بار اصلی اطلاعات و شناخت دنیای این خانواده را به تماشاگر میدهند.
سمیه دختری ظاهرا فداکار مهربان و حتی ایثارگر است که قرار است زن یک مرد افغانی شود . باور این میزان مهربانی و گذشت برای  اعضای خانواده سخت است ولی از آن سخت تر تحلیل رفتار انتهایی فیلم و برگشت به خانه توسط این دختر سر به زیر و منفعل است. معمولا کسیکه تصمیم به عقد یک افغانی گرفته دلایلی داشته و اینکه اینقدر راحت بله میگوید و سوار اتومبیل خانواده متمول افغانی میشود و بعد اینقدر راحت آن ها را با دیدن برادر کوچکتر (که از آرایشگاه برمیگردد ) ترک میکند و به خانه بازمیگردد از آن شخصیت آرام متین و نمادین سمیه اصلا انتظار نمیرود.
مرتضی با بازی تکراری پیمان معادی که مدام فریاد میزند و با داد و فریاد میخواهد “بازی” کند و تاثیر بگذارد و بزرگی اش را به رخ بکشد . ولی این نوع بازی او برای تماشاگر خیلی تکراری و دمده شده و نمونه آن را قبلا در فیلم های ” جدایی نادر از سیمین” و “درباره الی” و “ملبورن ” دیده است. اصلا معلوم نمیشود که مرتضی که اینقدر دور و بر سمیه میگردد و دیگر اعضای خانواده را زیر چتر خودش قرار داده چرا تصمیم به فروختن خواهرش آن هم به یک افغانی میگیرد؟ این افغانی بودن شوهر سمیه هم بحث ها و تاثیرات متنی و فرامتنی زیادی در فیلم دارد. اگر مشکل این خانواده مالی است چرا نشانه ای از این میزان فلاکت در فیلم نمیبنیم تا دلیل شود مرتضی خواهرش سمیه را برای تعویض خواربارفروشی کوچک اش به فلافل فروشی بزرگتری در خیابان اصلی به عقد نذیر افغانی در آورد؟
محسن که کمی دیرتر به جمع خانواده اضافه میشود خیلی زود در محور داستان قرارمیگیرد . بطوریکه جوان معتادی که دغدغه اصلی اش فروش مواد برای تامین معاش خود و خانواده اش هست ناگاه به فردی خانواده دوست و دانای کل تبدیل میشود که گره گشایی اصلی فیلم در زمان سخنرانی او در حیاط خانه و سین جیم های او از مرتضی شکل میگیرد و به کتک خوردن و تماشای بی معنی و منفعلانه خواهر های دیگر در طول این مدت می انجامد.
بطورکلی سعید روستایی با شلوغ کاری و داد و فریاد های زیاد بازیگرانش، که از طریق استفاده از بازیگران حرفه ای و اجراهای خوب که از حرفه ای بودنش در کارگردانی و بازیگردانی حکایت دارد و با تدوین خوب و کوتاه کردن سکانس ها و تند کردن ریتم، بیشتر سعی در فریب و دادن اطلاعات کم و ناقص از شخصیت ها  و داستانش به تماشاگر دارد و با این ارعاب و فریب است که توانسته تعلیقی در فیلم و تاثیری سطحی برای جلب نظر تماشاگر ایجاد کند . وگرنه اصلا ماندگاری و پویایی دینامیکی در فیلم مشاهده نمیشود.

 

نوشته شده توسط محمد تقی زاده  منبع: روزنامه بانی فیلم

همچنین ببینید



لینک های جذاب
وبگـــردی
نظرات کاربران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تبلیغات

مطالب پر بیننده
تبلیغات متنی
دانلود آهنگ جدید
جت پرینتر تاریخ زن
راهنمای خرید خودرو
لباس عروس
شیک ترین و جدید ترین مدل لباس عروس
تور های لحظه آخری
ارائه دهنده معتبرترین تورها از آژانس های مسافرتی
عروس
سايت عروس
فرش ایرانی
آموزشگاه زبان انگلیسی
بک لینک
مشاوره حقوقی
تور پوکت
دانلود آهنگ جدید
دانلود آهنگ خارجی
پرسپولیس
دانلود آهنگ جدید
مدل مو
مدل مانتو
دانلود آهنگ جدید
مدل لباس
دوربین دیجیتال
سایت عاشقانه
عکس عاشقانه , اس ام اس عاشقانه , شعر عاشقانه
دانلود فیلم
آرشیو فیلم های برتر کلاسیک و روز سینمای جهان
طراحی وب سایت حرفه ای
درب اتوماتیک شیشه ای
عکس
عکس,‌ عکس بازیگران,‌عکس جدید
دانلود آهنگ جدید
دانلود آهنگ جدید و موزیک ویدئو های جدید با لینک مستقیم
زیورآلات بدلیجات دکوریکور
انگشتر گوشواره گردنبند سرویس کمربند گل سر
مزون
مرجع معرفی مزون های لوکس مانتو
دانلود آهنگ جدید
دانلود آهنگ جدید
مبلمان سام اکسون
مبلمان سام اکسون
خرید کریو
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :)
مطالب پر بیننده
.
کانال موزیک | کانال دانلود آهنگ جدید