بلیط هواپیما
منوی سایت
مروری بر گذشته
آموزش سئو

تبلیغات

جهانیها

سامتیک، سامانه خرید اینترنتی بلیط هواپیما و بلیط قطار با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی های روز و کادر متخصص و مجرب خود، با پیاده سازی بستری کاربر پسند و ساده و با ارائه خدمات با کیفیت در زمینه مسافرت هوایی و ریلی به شما کمک می کند با یک جستجوی ساده بلیط هواپیما و یا بلیط قطار مورد نظر خود را انتخاب و خریداری نمایید.
این وب سایت اقدام به جمع آوری تمام اطلاعات پرواز خطوط هوایی و ریلی ایران نموده تا با توجه به نیاز کاربران سهولت اسفاده از امکانات جهت خرید اینترنتی بلیط ارزان هواپیما چارتری و سیستمی و بلیط قطار در فضای مجازی بر اساس آخرین تغییرات در اختیار کاربران قرار گیرد.

برای خرید خودرو، در بین هزاران آگهی فروش خودرو جستجو نموده و خودروی موردنظر خود را انتخاب نمایید. برای فروش خودرو، نسبت به ثبت آگهی فروش خودرو اقدام کنید.

برای خرید خودرو، در بین هزاران آگهی فروش خودرو جستجو نموده و خودروی موردنظر خود را انتخاب نمایید. برای فروش خودرو، نسبت به ثبت آگهی فروش خودرو اقدام کنید. از اخبار روز بازار خودرو و قیمت به روز خودرو مطلع گردید.

نقدی بر فیلم بادیگارد

نقدی بر فیلم بادیگارد

نگاهی به کارنامه فیلم سازی ابراهیم حاتمی کیا به بهانه اکران بادیگارد

پوستر فیلم سینمایی بادیگارد

پوستر فیلم سینمایی بادیگارد

ابراهیم حاتمی کیا بی شک یکی از مهمترین و سیاسی ترین فیلمسازان سینمای بعد انقلاب است که میتوان به این عناوین صفت با نفوذترین هم اضافه کرد : با نفوذ هم در میام مردم و هم در میان مسئولین: که البته این به حاتمی کیا ویژگی منحصر به فرد و متمایز کننده ای داده است که او را هم محرم نظام کرده است هم مورد اعتماد و محبوب قشر وسیعی از مردم . اینکه چرا و چگونه این خصوصیت منحصر به فرد را کسب کرده است موضوع این مقاله نیست و در اینجا بیشتر قصد داریم نگاهی به کارنامه سیاسی- سینمایی ابراهیم حاتمی کیا در طول سالهای 76 به بعد بیاندازیم که به دوران بعد جنگ تحمیلی و دست کشیدن حاج ابراهیم از پرداختن مستقیم به جنگ و جبهه اشاره دارد البته ناگفته پیداست که حاتمی کیا تقریبا هیچ گاه موضوع جنگ و جبهه را فراموش نکرده و فقط در دوره هایی به ساخت فیلم هایی مانند دعوت که موضوعی کاملا اجتماعی دارد پرداخته است . در جدول زیر نگاهی به فیلم های ساخته شده در طول دوره های سید محمد خاتمی – محمود احمدی نژاد و حسن روحانی داریم و به سراغ تفکر حاج ابراهیم در این دوران که از نظر سیاسی کاملا متفاوت بوده نگاهی گذرا میکنیم:

نام فیلم سال نویسنده کارگردان جوایز ریاست جمهوری وضعیت اکران
بادیگارد ۱۳۹۴  

برنده 2 سیمرغ بلورین روحانی  
چ )فیلم) ۱۳۹۱     برنده ۸ سیمرغ بلورین احمدی نژاد  
گزارش یک جشن ۱۳۸۹     نامزد سیمرغ بلورین احمدی نژاد اکران نشد
دعوت ۱۳۸۷     احمدی نژاد  
به نام پدر ۱۳۸۴     برنده ۴ سیمرغ بلورین احمدی نژاد  
به رنگ ارغوان ۱۳۸۳     برنده ۴ سیمرغ بلورین سید محمد خاتمی  
ارتفاع پست ۱۳۸۰   برنده ۱ سیمرغ بلورین سید محمد خاتمی  
موج مرده ۱۳۷۹     سید محمد خاتمی اکران نشد
روبان قرمز ۱۳۷۷     برنده ۳ سیمرغ بلوری سید محمد خاتمی  
آژانس شیشه‌ای ۱۳۷۶     برنده ۸ سیمرغ بلورین سید محمد خاتمی  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دوران فیلم سازی حاتمی کیا در طول این 18 سال را میتوان به دوران فیلمسازی او در دولت های اصولگرا و اصلاح طلب تقسیم کرد ( با این فرض که دولت خاتمی و روحانی را اصلاح طلب و دوران احمدی نژاد را اصولگرا فرض کنیم) . تحلیل تفکر حاتمی کیا که فیلمساز به شدت باهوش و به قول خودش فرزند زمانه خودش هست تجزیه تحلیل سخت و لاینحلی نیست . حاتمی کیا تندترین و معترض ترین فیلم هایش یعنی آژانس شیشه ای 1376 – موج مرده 1379  و همین بادیگارد 1394 را در دورانی که از نظر سیاسی بازتر و آزادی بیشتر مورد توجه بود ساخته است و فیلم های خنثی از نظر سیاسی و یا کم التهابش یعنی بنام پدر 1384 و دعوت 1387 و چ 1391 را در دوران ریاست جمهوری احمدی نژلد ساخته است که همانطور که اشاره شد اصلا و یا خیلی کم از حال و هوای تند و معترضانه ابراهیم حاتمی کیا خبری نبود و بیشتر به یک روزمرگی و داستان گویی برای بقا در سینما و اذهان مردم و گذران دوران شبیه بوده است. البته یک استثنا هم وجود دارد و آن اکران فیلم جنجالی گزارش یک جشن در سال 1389 بود که با وجود اینکه در دوران اصولگرایان ساخته شد ولی هرگز روی پرده سینما را ندید و سالهاست که نسخه های فیلم در کمدها خاک میخورد و با وجود موضع بسیار دموکرات و آزادی خواهانه ابراهیم حاتمی کیا هرگز روی پرده نرفت و برای فیلمسازش درس بزرگی بهمراه آورد.

موضع بادیگارد اما در آغاز و یا اواسط دولت روحانی که خیلی از کارشناسان آن را آژانس شیشه ای 2 نامیدند و پرویزپرستویی را در نقش حیدر ذبیحی حاج کاظمی دیگر قلمداد کردند موضوع متفاوت و صریح تری است . در بادیگارد و یا بقول خود قهرمان محافظ که حاتمی کیا خیلی سعی کرده فیلمی به سبک و سیاق فیلم های امریکایی بمانند جیمز باند بسازد و از بیان این نوع تقلید یا الهام هیچ ابایی هم ندارد و در تیتراژ پایانش هم به مانند فیلم جیمز باند شخصیت قهرمان را در عنوان ” بادیگارد” به تصویر میکشد فیلمساز خیلی صریح شخصیت ها و داستانش را شکل داده است . حاتمی کیا که خود در مصاحبه ای عنوان کرده که فیلم بادیگارد را به عشق حاج قاسم سلیمانی ساخته ام و چهره قهرمان اصلی را نیز به شدت شبیه این قهرمان ملی کشورمان قاسم سلیمانی یا بقول امریکایی ها ژنرال قاسم گریم کرده است دوباره بمانند آژانس شیشه ای موقعیت های متضاد و سخت و بعبارتی دیگر چالشی را جلوی راه شخصیت هایش گذاشته که از میان آنها یکی را انتخاب کند : به یاد بیاورید موقعیت سخت الیاس دستیار و خواستگار دختر حاج حیدر را که باید بین عشق و مسئولیت (بخوانید اعتقاد) یکی را انتخاب کند و آخر هم مشخص نمیشود با آن جواب حاج حیدر که من دختر به کسیکه دنبال حرف زن باشه نمیدم سرانجام الیاس و عشقش به کجا انجامید: همین موتیف تکرارشونده موضوع اصلی فیلم به رنگ ارغوان حاتمی کیا بود که قهرمان فیلم که شخص معتقد و مسئولی در وزارت اطلاعات بود میبایست بین عشق و وظیفه اش یکی را انتخاب کند ……

از دیگر موضوعات مورد اشاره و تاکید حاتمی کیا حمایت و حفاظت از یک گروه خاص از جامعه است که اگرچه در آژانس خیلی ملایم بموقع و بجا بیان شده بود در باریگارد خیلی اغراق شده با حب و بغض و جانبدارانه پرداخت شده است : سوالی که تماشاچی در اولین مواجهه با نقش بابک حمیدیان میکند اینست که چرا این فرد نابغه و باهوش و البته متدین و انقلابی باید از فرزندان معظم شهدا باشد و آیا افراد زحمت کش و وطن پرست و نابغه ای در جامعه نیستند که بشود شخصیت یک نابغه علمی را با آنها به تصویر کشید : همین استدلال و ایراد را میتوان برای خود شخصیت حاج حیدر آورد و تاکید فیلمساز بر شب بیداری ها و زحمات مخلصانه و خالصانه ایشان را میشود در خیلی از قشرها و صنف های دیگر جامعه یافت که نه به اندازه حاج حیدر تامین مالی میشوند نه گوش شنوا و دلی دلسوز برای ارتقا و ترفیع گرفتنشان وجود دارد.

شخصیت محمد حاتمی که فردی فاسد از نظر اقتصادی و مکار از نظر سیاسی است و توطئه ترور رییس جمهور هم با بی دقتی یا تعمد او شکل میگیرد نیز کلیدی دیگری برای تعمق و تامل در شخصیت پردازی های فیلم آخر حاتمی کیا و نگاه او به مناسبات سیاسی حال حاظر کشور است.

در کل به دور از درازگویی بادیگارد بیشتر از اینکه سینما باشد با وجود اینکه از یک گونه کاملا سینمایی بنام اکشن استفاده کرده است بیشتر ایدئولوژیک و سیاسی است و حاتمی کیای عزیز اگر هم میخواست شخصیت های واقعی نظام و قهرمان های مومن و دلسوز این کشور را به تصویر بکشد خیلی باید بیشتر روی فیلمنامه اش و مواضع سیاسی اغلب پنهان و محافظه کارانه اش کار میکرد و اینقدر بی محابا و احساسی به ترسیم این دلسوزان و بزرگواران همت نمیکرد که تصویر واقعی این عزیزان هم خستگی را از تن ایشان رفع میکرد هم مردم را به داشتن چنین قهرمانان بی نظیر و بین المللی شان مفتخر و امیدوار میکرد کاری که حاتمی کیا با بادیگارد و شخصیت های پر حرف و کم عمل و صحنه های اکشن و پر هیاهویش نتوانست انجام دهد.

منبع: روزنامه اعتماد

 

همچنین ببینید



لینک های جذاب
وبگـــردی
نظرات کاربران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ماه محرم | محرم 2016 ، اس ام اس و کارت پستال ماه محرم
مطالب پر بیننده
تبلیغات متنی
دانلود آهنگ جدید
نبض ترانه
دانلود آهنگ جدید ایرانی
دانلود آهنگ جدید ایرانی
دانلود آهنگ جدید
آهنگ
دانلود آهنگ جدید
آهنگ
عروس
سايت عروس
خرید بک لینک
مشاوره حقوقی
مدل مو
رنگ مو
مدل لباس
عکس
عکس,‌ عکس بازیگران,‌عکس جدید
دانلود آهنگ جدید
دانلود آهنگ جدید
مبلمان سام اکسون
مبلمان سام اکسون
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :)
مطالب پر بیننده
.